Vyúčtování daní do souboru XML: Postup práce

1. Otevřeme sestavu Sestava roční s exportem do XML (je v nabídce Tisky sestav / Závěrkové sestavy / Daně). Sestava má standardně nastaveno období celého zpracovávaného roku (měsíce 1 až 12). Toto období ponecháme.
2. Spustíme zpracování sestavy (volba Zpracování hromadné). Následně se otevře nastavovací okno, jehož vyplnění je třeba věnovat mimořádnou pozornost. Popis jednotlivých voleb nastavovacího okna je zde: Nastavení. Pokud hodláme použít export do webové aplikace ministerstva, pak musíme samozřejmě tento export v nastavovací obrazovce povolit! Standardně totiž není exportní soubor vyhotovován.
Výsledkem bude zpracovaná celoroční sestava daní. Na jejím konci bude uveden název a umístění XML exportního souboru, který pak následně půjde použít k importu do webové aplikace ministerstva financí dle bodu 4 tohoto seznamu.
3. V sestavě uvedené sumární hodnoty odkontrolujeme s naší účetní evidencí (tedy s účtem 342).
4. Spustíme webovou aplikaci ministetrstva financí na stránce: Daňový portál, zde pak odkaz 'ELEKTRONICKÁ PODÁNÍ PRO DAŇOVOU SPRÁVU' / Načtení souboru. Zde tlačítkem provedeme načtení XML souboru vytvořeného mzdovým programem v bodě 2 tohoto seznamu.
5. Tlačíko [Úprava ve formuláři]. Následně si v menu na pravé straně okna můžeme vybírat jednotlivé volby. Nejprve spustíme Přepočet formuláře.
6. Po provedeném přepočtu je možno začít postupně odstraňovat všechny chyby, které Přepočet hlásí. Speciálně je třeba ručně ošetřit (dosti vyjímečný) případ měsíce, kdy vratka daně z ročního zúčtování byla větší, než běžná daň tohoto měsíce a odvod daně tedy vyšel záporný. Mzdový program v těchto případech ponechá v součtovém sloupci zápornou hodnotu, kterou ale formulář neakceptuje.
7. Je nutno ručně vyplnit ty přílohy formuláře, které mzdový program zatím nenaplňuje.
8. Po odstranění všech chyb a doplnění příloh je možno přistoupit k závěrečnému vyhotovení formuláře. Webová aplikace umožňuje několik variantních způsobů jeho odeslání:
  • Podepsání formuláře vlastním kvalifikovaným certifikátem a jeho odeslání přímo z webové stránky.
    Tento způsob je nejdokonalejší, ale může jej provést pouze osoba oprávněná, která navíc musí vlastnit kvalifikovaný certifikát.
  • Odeslání přes Datovou schránku
    Tento způsob je stejně dokonalý jako předchozí, ale vyžaduje, aby zaměstnavatel vlastnil datovou schránku.
  • Odeslání nepodepsaného formuláře přímo z webové stránky.
    Toto odeslání může provést kdokoliv i bez podpisového práva, bez certifikátu i bez datové schránky. Protože ale takové podání nemůže být právoplatné, aplikace nabídne k tisku protokol o odeslání, který se v papírové formě následně musí po podpisu oprávněné osoby doručit do 5 kalendářních dnů na finanční úřad!
    !!!POZOR!!!
    Poplatník vlastnící datovou schránku nesmí žádné podání na finanční úřad činit na papíře!!! Finanční úřad v takovém případě vyměří pokutu!!!
  • Pouhý tisk formuláře, jeho následné podepsání a odeslání v papírové formě klasickou cestou.
    !!!POZOR!!!
    Poplatník vlastnící datovou schránku nesmí žádné podání na finanční úřad činit na papíře!!! Finanční úřad v takovém případě vyměří pokutu!!!
9. Doporučuji pak zazálohovat výsledný odesílaný formulář do souboru XML (tlačítkem [Uložení prac. souboru]) a tento pak na počítači zařadit do archivace.
Stejně tak důrazně doporučuji (stejným způsobem) provádět průběžné zálohování během práce na tomto formuláři. V případě přerušení internetového připojení nebo neopatrného opuštění webové stránky formuláře totiž okamžitě přijdete o veškerá data, na kterých právě pracujete!!!


Viz zpět Tisk daní.